דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המורכבות בטיפול בבעיות התמכרות לאלכוהול וסמים בקיבוצים 

מאת    [ 13/12/2014 ]

מילים במאמר: 396   [ נצפה 2352 פעמים ]

התנועה הקיבוצית עברה ועוברת שינוייים רבים בעשור האחרון, מרבית הקיבוצים הופרטו ברמה זו או אחרת, ואחריות הקולקטיב על החבר ומשפחתו שינו צורה. יחד עם זאת בעשור האחרון עלה עד מאוד שיעור המשתמשים באלכוהול וסמים בקיבוצים. שינוי אותו אנו רואים כעליה דרמאטית בחברה הישראלית העירונית ואף גבוהה מכך. משפחות רבות רואות בעישון גראס ושתית אלכוהול, נורמה חברתית מקובלת ולגיטימית, נושא הנראה על פני השטח כנושא שאינו מדאיג את החברה הקיבוצית בעיסוקה היום יומי. יתרה מכך, אפשר לבוא ולראות שדאגת התנועה הקיבוצית מושקעת בדייריה המזדקנים, האנשים שנשאו בנטל חיי הקהילה עשרות שנים.

היכן צצה בעית השתיה לרעה לאלכוהול, והשימוש לרעה בסמים בתנועה הקיבוצית? לעיתים בקווים המשיקים להשתלבות במארג התעסוקה, ההשתלבות בחיי הקהילה, בנהיגה תחת שיכרות, ובבעיות בריאות שונות שאינן באות לידי ביטוי , או מוכרות בפני כל אחד ואחד מחברי הקיבוץ.

המשפחות הן המעומתות ראשונות בבעית ההתמכרות של בן משפחתן. הן במצב בו בן משפחתם  חי ועובד בקיבוץ והן בהיותו מתקשה לנהל חיי פרנסה והתקדמות בחיו מחוץ "גדרות הקיבוץ".

המשפחה הנתקלת בבעית התמכרות לאלכוהול וסמים של בן משפחתה, תעז רק לעיתים לפנות לשרותי הרווחה והפרט בקיבוץ, מרצון לשמור על דיסקרטיות ומאילוצי הבושה. תהינה משפחות שבמקרים אחרים תפננה לגורמי טיפול אחרים בקיבוץ או לצוות המרפאה. נושא הפניה ישמר באופן דיסקרטי בקרב אנשים הרוצים לסייע אולם לא הוכשרו לכך, מה גם שקשה לטפל בבן קיבוץ בקיבוצו פנימה, כפי שקשה למשפחה עירונית לטפל בבן משפחה המכור לאלכוהול או סמים בביתה היא. 

יתרה מכך, בעיה נוספת צצה בחברה הקיבוצית והיא הרוטאציה התפקודית בוועדות המשק השונות. במרבית המקרים רוטאציה תפקודית בקיבוץ נשענת על יכולת התרומה של כל חבר לקהילה בה הוא חי ולא על התקדמות מקצועית של בעל התפקיד.

לדוגמא, חבר וועדת פרט / בריאות / מזכירות שנחשף לבעית התמכרות של בן קיבוץ יוחלף עם תום הקדנציה שלו בתפקידו, ובעיות המצוקה של ההתמכרות לאלכוהול וסמים אליהם נחשף ילכו עימו. סוגיות שיעסיקו גם את חברי הקיבוץ ב"ריכולים" בשבילי הקיבוץ ומקומות העבודה, אולם לא יקבלו מענה רציף ועקבי של טיפול והערכות.

לדעתי , לאור נסיוננו המקצועי בהתערבויות בתנועה הקיבוצית בתחומי ההתמכרות לאלכוהול ולסמים, על החברה הקיבוצית להדרש לגוף מקצועי חיצוני, בלתי תלוי שייעץ לפרט, למשפחה ולמערכת הקיבוצית כיצד להתמודד עם בעיות ההתמכרות של בניה וחבריה.

גוף חיצוני ובלתי תלוי, כפי שנראה שגם רופא אינו מטפל בבן משפחתו וגם לא הפסיכולוג או העובד הסוציאלי. לשם טיפול בבעיות התמכרות של בן הקיבוץ או חבר הקיבוץ, נדרש איש מקצוע. איש מקצוע עתיר ניסיון בתחום ההתמכרות, איש מקצוע חיצוני למארג החברה והמשפחתיות בקיבוץ. איש שידע להטוות תוכנית טיפול מוגדרת במטרות, מעקב אחר תוצאות ההתערבות ונקיטת מדיניות למצבי כישלון והצלחה.

 

עמיר פירני MSW מומחה בטיפול במצבי התמכרויות פל' 0544946034




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב